Otte tips til at håndtere din corona udløste angst

 

Stress og angst? Er du blevet hurtig på aftrækkeren, og bekymrer du dig ofte over dårlige nyheder om coronavirus, og hvordan den påvirker os alle?

 

I disse coronatider er der meget at bekymre sig om: smittefare, økonomi, arbejde, sygdom og vores alles fremtid. De fleste af os bevarer balancen, så uro og angst ikke fylder for meget i vores hverdag.  Andre derimod bekymrer sig mere, end hvad godt er og får angst.
Nogle mennesker oplever, at tanker drøner rundt i hovedet som tankemylder og får så svært ved at fokusere, at det kan påvirke deres dagligdag i et sådant omfang, at det går ud over den generelle livskvalitet, vores familieliv og venskaber, evnen til at fokusere på job eller studier eller andre vigtige ting i livet.

Hvis dine bekymringer tager overhånd, så du får svært ved at opretholde den dagligdag, som du er vant til, kan det være tegn på, at du er ramt af angst og skal have hjælp. Det kan være små såvel som større ting. Hvis du oplever, at det hele kommer til at handle om coronavirus, og at du har svært ved at være nærværende, og konstant er ængstelig eller har indre uro, så er det et af tegnene på, at det fylder for meget.

Her kommer nogle konkrete råd, som du kan benytte dig af, når angst og ubehag overmander dig:

 

1. Angst kan være udefinerbar

Angst kan være en udefinerbar størrelse og kan have mange forskellige former for udtryk, både kropsligt og tankemæssigt. Hvis du rammes af ubehag og udefinerbare tanker og følelser, kan det første gode skridt være at give angsten en retning og undersøge, hvad du specifikt er bange for, fremfor at forsøge at fjerne den. Accepter symptomerne i stedet for at kæmpe imod. Det er, når vi finder ud af, hvad vi er bange for, at vi bedre kan handle på det.

 

2. Accept

Accepter, at du er bekymret og find ro i, at der er ting i livet, du ikke kan kontrollere. De fleste problemer, som vi forestiller os, bliver heldigvis ikke til noget. Undgåelsesadfærd gøder angsten. Først og fremmest handler det om at forstå, at angsten er irrationel, og at den vokser, når man forsøger at undgå det, man frygter.

 

3. 10 punkter

Lav en liste på 10 punkter, der normalt vil gøre dig glad og vække gode tanker. Når du overmandes, er det godt at kunne trække listen frem og gøre nogle ting, som er gode for dig og afleder din angst.

 

4. Mindfulness

Mindfulness og dybe vejrtrækninger kan i visse tilfælde være godt. Det regulerer dit centralnervesystem og på den måde får det dig til at slappe af. Nogle mennesker har dog ikke glæde af mindfulness, da det giver dem kropslig uro. Accepter, hvis du har det sådan. Der er masser af mindfulness-øvelser på YouTube hvor du kan finde de øvelser, der passer til dig.

 

5. Snak med andre

Tal om angsten med en, du har tillid til. Det hjælper at tale med andre om det, du er bange for. Ofte vil det være nok, at folk lytter. Men hvis du ovenikøbet kan få dem til at hjælpe dig med at fokusere på positive tanker, og hvad du konkret kan gøre, vil det være en hjælp for dig.

 

6. Sociale medier

Luk ned for sociale medier. De sociale medier er fyldt med dårlige nyheder og alle mulige informationer om coronavirus. Dette   gør ikke noget godt for dig eller din angst. Opdater dig en gang om dagen og brug din tid og energi på noget bedre.

 

7. Struktur

Hold dig aktiv og hold så vidt muligt fast i dine faste daglige rutiner. Det hjælper at komme ud og få noget sol og motion i stedet for at isolere sig. Hold fast i de faste rutiner, der giver stabilitet og forudsigelighed, hvad enten det er sengetider, spisetider, arbejdstider, jo færre forandringer, desto mindre angst.

 

8. Ingen udfordring af angsten

Undgå for alt i verden at konfrontere og udfordre din angst. Det kan let føles som at bungeejumpe uden at vide, om elastikken holder. Tag små skridt, træk vejret og tag hellere et skridt tilbage, hvis angsten overmander dig.

Angsten fjernes desværre ikke med et snuptag, så det vil kræve en del tålmodighed, men med disse råd kommer du forhåbentlig et skridt tættere på en hverdag uden angst.

 

Du kan også prøve 1. modul af vores 10-ugers stress online-kurser, der helt sikkert vil understøtte dig i at finde en bedre balance i hverdagen uden stress og angst.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]