Sådan får du den mest effektive hjemmearbejdsdag

Hjemmearbejdsdages effektivitet er ofte undervurderet. Med den rette organisering af din hjemmearbejdsdag kan du udnytte muligheden til at få lidt ekstra fra hånden, få styr på nogle huslige opgaver og måske endda få stresset af i en travl hverdag. Læs her, hvordan du får den perfekte hjemmearbejdsdag.

 

For at din arbejdsdag kan blive så effektiv som muligt, er det vigtigt, at du laver en struktur for den, hvor din hjerne både kan arbejde på højtryk og få de pauser den har brug for. Derfor er det vigtigt, at du har ro til at arbejde effektivt, og ikke bliver forstyrret.

 

Opskriften på en god hjemmearbejdsdag

 

Prioritér dine arbejdsopgaver

Du skal lægge de vanskeligste og mest komplekse opgaver tidligt på dagen, hvor du er mest klar i hovedet. Sæt din mail på autoreply med besked om, hvornår du læser mails og beder folk sende en sms, hvis det er virkelig vigtigt. Så behøver du kun at checke din telefon en gang i mellem, og du kan helt undgå at blive forstyrret af mails.

 

Hav effektive arbejdspas. Et arbejdspas varer 45 min. Ingen e-mails eller unødige telefonopkald. Dem gemmer du til sidst på dagen.

 

Hold aktive pauser på 15 min. Din hjerne har brug for pauser. Hvis du virkelig vil arbejde effektivt kan du med fordel bruge pauserne til at lave praktiske gøremål, til glæde for dig selv og din familie. Det vil give dig et overskud, der i sidste ende også er godt for din arbejdsplads. Det giver energi, at få ordnet de ting, der har ligget længe og givet dig dårlig samvittighed. Når de er ryddet af vejen, kan du desuden bruge dine mentale ressourcer på at arbejde effektivt i stedet.

 

Sæt et sluttidspunkt. Det vigtigt, at du sætter et fast tidspunkt for, hvornår arbejdsdagen slutter, så du kan være nærværende med din familie, løbe dig en tur, eller hvad du ellers har behov for med god samvittighed.

 

Forslag til dagsplan

 

Så enkelt er det:

Kl. 8.00-8.30

En halv time til at gøre noget godt for dig selv. Lav en kop kaffe eller check morgennyhedereller andet, du nyder. Det vigtige er, at du får halv time jeg-tid, hvor du laver noget, der stimulerer dig, og gør dig klar til dagens arbejde.

Kl. 8.30-9.15

Dagens første effektive arbejdspas. Indled med at prioritere arbejdsdagens opgaver. Hvad der er vigtigst, og hvad ligger der af hasteopgaver.

Kl. 9.15-9.30

Dagens første aktive pause. Din hjerne skal have en pause, så nu er det tid til dagens praktiske gøremål. Du kan evt. nå at starte opvaskemaskinen, støvsuge lidt, lave indkøbsliste, skrælle kartofler…  Mulighederne er mange, og det vil overraske dig, hvor meget du kan nå på bare 15 min.

Kl. 9.30-10.15

Dagens andet arbejdspas. Opgaverne er prioriteret, og du har sikkert allerede fået ryddet et par hasteopgaver af vejen. Nu går du i gang med de komplekse og vanskelige opgaver.

Kl. 10.15-10.30

Dagens anden aktive pause. Du fortsætter med de praktiske opgaver. Du kan fx fokusere på de småopgaver, du sjældent får gjort. Måske er der et par pærer, der skal udskiftes eller en knap, der skal syes på.

Kl. 10.30-11.15

Dagens tredje arbejdspas. Du er kommet godt ind i rytmen, og du kan mærke, at du har masser af energi og overskud takket være den aktive pause.

Kl. 11.15-11.30

Dagens fjerde aktive pause. Her kan du fx forberede din frokost, tage et lille mellemmåltid eller en kop kaffe. Når du er i køkkenet, kan du også rydde op eller gøre lidt rent derude.

Kl. 11.30-12.15

Dagens fjerde arbejdspas. Du har stadig masser af energi til at tage fat på vanskelige og komplekse problemstillinger.

Kl. 12.15-12.45

Frokost. Du har forberedt din frokost, så du har nu en halv time til at spise. Måske er der også tid til at gå en kort tur.

Kl.12.45-13.30

Dagens femte effektive arbejdspas. Du er godt i gang med arbejdsopgaverne og stadig frisk, fordi du har holdt jævnlige og aktive pauser.

Kl. 13.30-13.45

Dagens femte aktive pause. Efter frokost kan du fokusere på at gøre noget husligt arbejde, der vil glæde din familie såsom småreparationer, ekstra rengøring eller andet.

Kl. 13.45-14.30

Dagens sjette effektive arbejdspas. Allerede nu har du nået langt mere end du normalt ville på en hel arbejdsdag på kontoret. Den sidste pause har givet fornyet energi, så du er stadig frisk til 45 min. effektivt arbejde.

Kl. 14.30-14.45

Dagens sjette aktive pause. Nu gælder det om at få ny energi her sidst på arbejdsdagen. Tag evt. en 12-13 minutters rask gåtur, så du kan få aktiveret kroppen lidt.

Kl. 14.45-15.30

Dagens næstsidste arbejdspas. Nu er det tid til at tage dig af de lettere opgaver, der ikke kræver fordybelse. Du har sandsynligvis allerede nået mere, end du plejer på en hel arbejdsdag, så de opgaver, du når her, er ren bonus. Det er også her, du kan begynde at læse mails og tage et par telefonopkald.

Kl.15.30-15.45

Dagens sidste aktive pause. Tag evt. et hurtigt mellemmåltid og/eller en kop te eller kaffe.

Kl.15.45-

Dagens sidste arbejdspas. Nu mangler du kun at forberede og prioritere den kommende arbejdsdag. Det er også nu, du kan læse de sidste mails, tage de sidste telefonopkald.

 

God fornøjelse!

 

Sådan får du den mest effektive arbejdsdag

 

https://stressamb.dk/artikler/er-jeg-stresset-har-jeg-travlt-er-jeg-presset-eller-er-det-bare-noget-jeg-siger/